Start

Göra affärer med offentlig sektor

Varje år annonseras drygt 17 000 offentliga upphandlingar till ett värde av över 900 miljarder kronor. Många av de offentliga avtalen har långa avtalstider och offentliga organisationer är stabila kunder. Här hittar du stöd om upphandlingsprocessen och vad som är viktigt att tänka på om du vill bli leverantör till offentlig sektor.

1

Förbered företaget

Att samverka och göra affärer med offentlig sektor kan innebära stora möjligheter för dig som är företagare. För att öka chansen att vinna offentliga upphandlingar gäller det att vara ute i rätt tid och ha dialog med organisationer inom offentlig sektor. Det är också viktigt att känna till hur du hittar aktuella upphandlingar och ha en baskunskap om regelverket.

2

Delta i upphandlingen

Processen för upphandlingen kan se väldigt olika ut beroende på en rad faktorer som exempelvis upphandlingens värde, den upphandlande organisationens rutiner och förutsättningar och vilket upphandlingsförfarande som används i upphandlingen. Det är därför bra att vara uppmärksam när du lämnar anbud på vad som gäller för den aktuella upphandlingen.

3

När upphandlingen är avslutad

Det som händer när upphandlingen är avslutad styrs framför allt av annan lagstiftning som exempelvis avtalslagen och köplagen. Men regler om ändringar i avtal och överprövningar regleras fortfarande i upphandlingslagstiftningen. Oavsett om du vann upphandlingen eller inte finns det ett antal saker som kan vara bra att känna till.

Titta på Anbudsskolan

Vad behöver man egentligen tänka på när man lämnar anbud i en upphandling? Med Upphandlingsmyndighetens anbudsskola får du smarta tips och information om hur du blir leverantör till offentlig sektor.