Tvätt- och textilservice
Genom att ställa krav på att den tvätt- och textilservice som upphandlas kan förbrukning av vatten och kemikalier hållas nere och mer energieffektiva processer efterfrågas. Krav på distribution kan påverka val av drivmedel och bidra till minskad klimatpåverkan. Även de textilier som omfattas av tjänsten kan kravställas för att främja lång livslängd och låg kemikalieanvändning.
Filtrering
Ladda ner | Beskrivning | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Systematiskt miljöarbete hos leverantören | Basnivå | Kvalificeringskrav | Nyanskaffning av textilier under avtalsperioden | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Systematiskt miljöarbete hos leverantören är viktigt för att säkerställa att leverantören har de resurser och rutiner som krävs för att kunna uppfylla ställda miljökrav samt att arbeta med kontinuerlig förbättring av sin miljöprestanda. Kriterietext Leverantören ska vid kontraktets utförande vidta miljöskyddsåtgärder enligt rutiner för ett systematiskt miljöarbete. Rutinerna ska vara dokumenterade, minst omfatta den verksamhet som omfattas av kontraktet och tillämpas under kontraktstiden. Det systematiska miljöarbetet ska minst omfatta följande punkter:
Leverantören ska på begäran kunna styrka att kravet är uppfyllt. Om leverantören tillämpar ett eget dokumenterat system kan [Den upphandlande organisationen] komma att begära att uppgifterna styrks av en oberoende tredje part.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Färgämnen och pigment | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Nyanskaffning av textilier under avtalsperioden | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med kravet är att begränsa miljö- och hälsofarliga färgämnen och pigment i textilier. Kriterietext Textilier som nyanskaffas under kontraktstiden ska inte innehålla färgämnen och pigment i högre halter än 50 mg/kg textil för varje enskilt ämne enligt följande tabell.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Flamskyddsmedel i textilier där flamskyddande funktion efterfrågas | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Nyanskaffning av textilier under avtalsperioden | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Genom att använda kravet undviks flera miljö- och hälsofarliga flamskyddsmedel i textilier Kriterietext Textilier med flamskyddande funktion, som nyanskaffas under kontraktstiden, ska inte innehålla ämnen i halter över 5 mg/kg textil enligt följande tabell.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Systematiskt miljöarbete hos leverantören | Basnivå | Kvalificeringskrav | Distribution | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Systematiskt miljöarbete hos leverantören är viktigt för att säkerställa att leverantören har de resurser och rutiner som krävs för att kunna uppfylla ställda miljökrav samt att arbeta med kontinuerlig förbättring av sin miljöprestanda. Kriterietext Leverantören ska vid kontraktets utförande vidta miljöskyddsåtgärder enligt rutiner för ett systematiskt miljöarbete. Rutinerna ska vara dokumenterade, minst omfatta den verksamhet som omfattas av kontraktet och tillämpas under kontraktstiden. Det systematiska miljöarbetet ska minst omfatta följande punkter:
Leverantören ska på begäran kunna styrka att kravet är uppfyllt. Om leverantören tillämpar ett eget dokumenterat system kan [Den upphandlande organisationen] komma att begära att uppgifterna styrks av en oberoende tredje part.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vattenavvisande och vattentät funktion i textilier där sådan funktion efterfrågas | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Nyanskaffning av textilier under avtalsperioden | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Textiler med vattenavvisande eller vattentät funktion ska inte vara behandlade med miljö- och hälsoskadliga föreningar på kandidatförteckningen utan kan behandlas med andra föreningar för att uppnå sin funktion. Kriterietext Textilier med vattenavvisande och vattentät funktion som nyanskaffas under kontraktstiden ska inte innehålla perflourerade föreningar eller cykliska siloxaner på gällande kandidatförteckning (artikel 59 i Förordning (EG) 1907/2006 om registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier (Reach)) i halter över 100 mg/kg textil (0,01 viktsprocent). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formaldehyd | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Nyanskaffning av textilier under avtalsperioden | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Formaldehyd har hälsofarliga egenskaper som giftigt, sensibiliserande, kan skada arvsmassan och kan orsaka cancer. Kravet begränsar halten formaldehyd som avges från textilier. Kriterietext Halten formaldehyd (CAS-nr 50-00-0) i textilier, som nyanskaffas av leverantören under kontraktstiden och som ingår i den tvätt-och textilservice som omfattas av kontraktet, inte förekomma som fri och (delvis) hydrolyserbar i halter som överstiger 75 ppm (75 mg/kg).
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formaldehyd | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Nyanskaffning av textilier under avtalsperioden | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Formaldehyd har hälsofarliga egenskaper som giftigt, sensibiliserande, kan skada arvsmassan och kan orsaka cancer. Kravet begränsar halten formaldehyd som avges från textilier. Kriterietext I de textilier som nyanskaffas under kontraktstiden ska formaldehyd (CAS-nr 50-00-0) inte förekomma som fri och (delvis) hydrolyserbar i halter som överstiger 20 ppm (20 mg/kg). Undantag | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mjukgörare i beläggningar/ytskikt och tryck | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Nyanskaffning av textilier under avtalsperioden | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med kravet är att begränsa miljö- och hälsofarliga mjukgörare i beläggningar och tryck på textilier. Kriterietext Textilier med beläggning, ytskikt och/eller tryck som nyanskaffas under kontraktstiden ska inte innehålla ämnen i halter som totalt överstiger 0,1 viktsprocent (1000 mg/kg textil) enligt följande tabell.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Begränsning av biocider (antimikrobiell funktion) | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Nyanskaffning av textilier under avtalsperioden | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Textilier som är behandlade med biocidprodukter kan innehålla ämnen som är miljö- och hälsofarliga. Genom detta krav undviks varor som är biocidbehandlade. Kriterietext Textilier som nyanskaffas under kontraktstiden ska inte vara biocidbehandlade1, 2.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Effektiv drivmedelsanvändning | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Distribution | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Kriterietext Leverantören ska under kontraktsperioden arbeta med drivmedelsbesparing/energieffektivisering/minskade utsläpp av växthusgaser i fordon som till minst 50% används för transport av kontraktets tvättgods1. Leverantören ska kunna redogöra för arbetet för den upphandlande myndigheten under avtalsperioden, hur man följer upp förare och körbeteenden och hur man hanterar eventuella brister, exempelvis kan detta göras genom ett urval av nedanstående åtgärder:
Uppföljningsmöten kommer att ske på begäran, där leverantören visar på minskningarna/effektiviseringen samt redovisa de åtgärder som genomförts. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Textilier med smuts-och oljeavvisande funktion där sådan funktion efterfrågas | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Nyanskaffning av textilier under avtalsperioden | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Smuts och oljeavvisande textilier kan vara behandlade med miljö- och hälsoskadliga perfluorerade föreningar, som genom kravet begränsas. Kriterietext Textilier med smuts- och oljeavvisande funktion som nyanskaffas under kontraktstiden ska inte innehålla ämnen i högre halt än vad som anges enligt följande tabell.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Innehåll av särskilt farliga ämnen (kandidatförteckningen) | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Nyanskaffning av textilier under avtalsperioden | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Genom detta kontraktsvillkor minimeras innehåll av de miljö- och hälsofarliga kemikalier som listas på kandidatförteckningen i EU:s kemikalielagstiftning Reach. Kriterietext Textilier som nyanskaffas under kontraktstiden ska inte innehålla ämnen som finns upptagna på gällande kandidatförteckning (artikel 59 i Förordning (EG) 1907/2006 om registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier (Reach)) i halter över 0,1 viktsprocent (1000 mg/kg) per ämne. Med 0,1 viktsprocent avses varje individuell del av en vara1.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alternativa drivmedel | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Distribution | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Fordon som körs på icke fossila drivmedel eller el bidrar till att minska koldioxidutsläppen. Kriterietext Andel fossil energi (tank-to-wheel) av den totala mängden energi som används för transport av kontraktets tvättgods får max 30 procent vara av fossilt ursprung (enligt Tank-to-Wheel, utsläpp vid förbränning från bränsletanken till hjulen). Gas inköpt enligt ”Grön gas-principen” godkänns. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alternativa drivmedel | Spjutspetsnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Distribution | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Fordon som körs på icke fossila drivmedel eller el bidrar till att minska koldioxidutsläppen. Kriterietext Andel fossil energi (tank-to-wheel) Av den totala mängden energi som används för för transport av kontraktets tvättgods får max 10 procent vara av fossilt ursprung (enligt Tank-to-Wheel, utsläpp vid förbränning från bränsletanken till hjulen). Gas inköpt enligt ”Grön gas-principen” godkänns. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Euroklass tunga fordon | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Distribution | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Vägtrafikens utsläpp har minskat kraftigt, bland annat beroende på renare drivmedel och lagstiftningskrav på fordons avgasemissioner. På vissa platser är dock halterna fortfarande höga främst i tätorter. Avgasemissioner från vägtrafiken innehåller ämnen som påverkar både hälsa och miljö. Kraven på euroklasser på syftar till att uppmuntra en uppgradering av fordonsflottan till bättre miljöklasser enligt det regelverk som gäller för hela EU. Euroklasserna reglerar utsläpp av kväveoxider (NOx), kolväten (HC), partiklar (PM) och koloxid (CO). Detta bidrar till att minska ett flertal miljöproblem exempelvis dålig luftkvalitet i tätorter och övergödning. Kriterietext Om tunga fordon ska användas i uppdraget där minst 50% av transporterat gods omfattas av kontraktet, ska transportarbetet utföras av fordon som lägst uppfyller kraven för Euro V. För transporter som utförs inom miljözoner gäller reglerna för miljözon. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hantering av uttjänt textil | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Nyanskaffning av textilier under avtalsperioden | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet En mer cirkulär hantering av textilier innebär även att uttjänta textilier omhändertas på bästa sätt. Kriterietext Leverantören ska under kontraktstiden kunna redovisa hur uttjänt textil, som omfattas av kontraktet, hanteras. Leverantören ska på begäran av den upphandlande organisationen redovisa mängd uttjänt textil i kilo som gått till:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbetsrättsliga villkor enligt ILO:s kärnkonventioner | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Nyanskaffning av textilier under avtalsperioden | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Villkoren syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering avseende arbetares rättigheter enligt ILO:s kärnkonventioner i sin egen verksamhet och i leveranskedjan hos de underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende arbetares rättigheter: - ILO:s åtta kärnkonventioner om tvångsarbete, barnarbete, diskriminering samt föreningsfrihet och organisationsrätt (nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138 och 182). Villkoren avseende arbetares rättigheter benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då ILO:s kärnkonventioner strider mot nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för arbetare när dessa utför arbete inom ramen för kontraktet. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. Åtagandet avser arbete som utförs under sådana förhållanden att svensk arbetsrätt inte är tillämplig. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för avvikelser från Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa avvikelser från Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade avvikelser. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, inom [sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan. 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hållbara leveranskedjor | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Nyanskaffning av textilier under avtalsperioden | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Villkoren om hållbara leveranskedjor syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering i sin egen verksamhet och i leveranskedjan och omfattar områdena mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption (hållbara leveranskedjor):
Villkoren avseende hållbara leveranskedjor benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då internationella bestämmelser föreskriver ett starkare skydd för den enskilde än nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för all verksamhet med anknytning till kontraktets utförande. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer, i alla led. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer i alla led. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för brister i efterlevnaden av Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa brister i efterlevnaden av Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade brister. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, [inom sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Produktens miljöfarlighet | Avancerad nivå | Tilldelningskriterier | Tvättkemikalier, energi och vattenförbrukning | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Det är viktigt att undvika spridning av miljöfarliga ämnen i miljön. Kravet utesluter produkter klassificerade som miljöfarliga. Kriterietext Poäng eller prisavdrag enligt den upphandlande myndighetens utvärderingsmodell tilldelas om följande uppfylls: Produkter som används i tjänsten av det tvättgods som omfattas av kontraktet är inte klassificerade med nedanstående faroangivelser enligt förordning (EG) nr 1272/2008 om klassificering, märkning och förpackning av ämnen och blandningar (CLP-förordningen), varken i EU-harmoniserad klassificering (enligt bilaga VI i CLP-förordningen) eller vid självklassificering.
Undantag:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oparfymerat | Basnivå | Teknisk specifikation | Tvättkemikalier, energi och vattenförbrukning | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Genom att välja oparfymerade produkter förbättras möjligheterna för allergiska personer att vistas i offentliga lokaler. Kriterietext Produkter som används i tvättprocessen av det tvättgods som omfattas av kontraktet ska inte innehålla parfymer, det vill säga ämnen/ämnesblandningar som är tillsatta i syfte att förbättra produktens doftegenskaper. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Begränsning av specifika ämnen/ämnesgrupper | Avancerad nivå | Tilldelningskriterier | Tvättkemikalier, energi och vattenförbrukning | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Det finns flera ämnen/ämnesgrupper som orsakar skada i miljön som är svåra att utesluta genom generella krav på ämnens egenskaper. Därför är det viktigt att ställa krav som minimerar mängden av sådana specifika ämnen/ämnesgrupper i produkterna. Kriterietext Poäng eller prisavdrag enligt den upphandlande myndighetens utvärderingsmodell tilldelas om följande uppfylls:
Undantag:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tvätteriets energianvändning | Basnivå | Teknisk specifikation | Tvättkemikalier, energi och vattenförbrukning | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Energianvändningen under tvätten av textilier är en stor del av den totala energianvändningen för textilier under ett livscykelperspektiv. Det är därför motiverat att ställa krav på tvätteriets energianvändning. Kriterietext Tvätteriets totala energianvändning av el och bränsle per år, angiven som kWh/kg tvätt, ska uppfylla Aenergi ≤ Genergi för tvättgods som omfattas av kontraktet.
Beräkna gränsvärde Genergi så här Krav: Aenergi ≤ Genergi Gränsvärdet för totala förbrukningen fås genom att multiplicera faktorvärdet för tvätteriets samtliga textilkategorier med respektive viktandel och summera resultaten.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tvätteriets energianvändning | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Tvättkemikalier, energi och vattenförbrukning | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Energianvändningen under tvätten av textilier är en stor del av den totala energianvändningen för textilier under ett livscykelperspektiv. Det är därför motiverat att ställa krav på tvätteriets energianvändning. Kriterietext Tvätteriets energianvändning av el och bränsle per år, angiven som kWh/kg tvätt, ska uppfylla Aenergi ≤ Genergi för tvättgods som omfattas av kontraktet.
Beräkna gränsvärde Genergi så här
Om tvätteriet med hjälp av mätutrustning eller relevanta beräkningar kan skilja ut följande förbrukning, får dessa undantas från energiberäkningen:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tvätteriets vattenförbrukning | Basnivå | Teknisk specifikation | Tvättkemikalier, energi och vattenförbrukning | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Vatten används i stora volymer och ger samtidigt stora volymer avloppsvatten. Ställs krav på tvätteriers vattenförbrukning minskas mängd vatten vilket ger lägre energiförbrukning och mindre volymer avloppsvatten. Kriterietext Tvätteriets vattenförbrukning för tvätt (L/kg tvätt) ska uppfylla Avatten ≤ Gvatten för tvättgods som omfattas av kontraktet.
Beräkna så gränsvärde Gvatten så här: Krav: Avatten ≤ Gvatten
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tvätteriets vattenförbrukning | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Tvättkemikalier, energi och vattenförbrukning | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Vatten används i stora volymer och ger samtidigt stora volymer avloppsvatten. Ställs krav på tvätteriers vattenförbrukning minskas mängd vatten vilket ger lägre energiförbrukning och mindre volymer avloppsvatten. Kriterietext Tvätteriets vattenförbrukning för tvätt (L/kg tvätt) ska uppfylla Avatten ≤ Gvatten för tvättgods som omfattas av kontraktet.
Beräkna så gränsvärde Gvatten så här: Krav: Avatten ≤ Gvatten
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tvättkemikaliers fosforinnehåll | Basnivå | Teknisk specifikation | Tvättkemikalier, energi och vattenförbrukning | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Fosfor är en ändlig resurs och det är därför önskvärt att minska användningen av fosfor i tvätterier. Kriterietext För kemikalier som används i tvättprocessen av det tvättgods som omfattas av kontrkatet ska tvätteriets förbrukning av fosfor per år, mätt som mängd fosfor i g per kg tvättgods, uppfylla kravet Ap ≤ GP.
Beräkna gränsvärde Gp så här: Krav: AP ≤ GP GP = Gränsvärde för tvätteriets förbrukning av fosfor (P) per år mätt i g P per kg tvättgods AP = Använd mängd fosfor (P) per år på tvätteriet i g per kg tvättgods Gränsvärdet för tvätteriets fosforförbrukning fås genom att multiplicera faktorvärdet för tvätteriets samtliga textilkategorier med respektive viktandel och summera resultaten. GP = ∑[(Andel)textilkategori ×(FP )textilkategori ] (Andel)textilkategori = Andel av en textilkategori, som uppnås när den årliga mängden tvättgods i textilkategorin (exklusive omtvätt) divideras med den totala årsmängden tvättgods (exklusive omtvätt).
Exempel: Tvättar man 80 vikt-% arbetskläder (industri/kök/slakteri) och 20 vikt-% restaurangtvätt så får använd mängd fosfor AP inte överstiga gränsvärdet för tvätteriets förbrukning av fosfor GP (1,75 x 0,8) + (1,00 x 0,2) = 1,6 g P/kg tvättgods | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tvättkemikaliers fosforinnehåll | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Tvättkemikalier, energi och vattenförbrukning | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Fosfor är en ändlig resurs och det är därför önskvärt att minska användningen av fosfor i tvätterier. Kriterietext För kemikalier som används i tvättprocessen av det tvättgods som omfattas av kontraktet ska tvätteriets förbrukning av fosfor per år, mätt som mängd fosfor i g per kg tvättgods, uppfylla kravet AP ≤ GP.
Beräkna gränsvärde Gp så här: GP = Gränsvärde för tvätteriets förbrukning av fosfor (P) per år mätt i g P per kg tvättgods AP = Använd mängd fosfor (P) per år på tvätteriet i g per kg tvättgods Gränsvärdet för tvätteriets fosforförbrukning fås genom att multiplicera faktorvärdet för tvätteriets samtliga textilkategorier med respektive viktandel och summera resultaten. GP = ∑[(Andel)textilkategori ×(FP )textilkategori ] (Andel)textilkategori = Andel av en textilkategori, som uppnås när den årliga mängden tvättgods i textilkategorin (exklusive omtvätt) divideras med den totala årsmängden tvättgods (exklusive omtvätt).
Exempel: Tvättar man 80 vikt-% arbetskläder (industri/kök/slakteri) och 20 vikt-% restaurangtvätt så får använd mängd fosfor AP inte överstiga gränsvärdet för tvätteriets förbrukning av fosfor GP (0,60 x 0,8) + (0,35 x 0,2) = 0,55 g P/kg tvättgods | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utsläpp av klimatgaser | Basnivå | Teknisk specifikation | Tvättkemikalier, energi och vattenförbrukning | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Utsläpp av klimatgaser bidrar till ökad global växthuseffekt. Kriterietext Tvätteriets utsläpp av klimatgaser (AGWP) per år ska uppfylla AGWP≤ GGWP för tvättgods som omfattas av kontraktet.
Beräkna gränsvärde GGWP så här : Krav: AGWP≤ GGWP
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utsläpp av klimatgaser | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Tvättkemikalier, energi och vattenförbrukning | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Utsläpp av klimatgaser bidrar till ökad global växthuseffekt. Kriterietext Tvätteriets utsläpp av klimatgaser (AGWP) per år ska uppfylla AGWP≤ GGWP för tvättgods som omfattas av kontraktet.
Beräkna gränsvärde GGWP så här : Krav: AGWP≤ GGWP
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingående ämnens hälsofarlighet | Basnivå | Teknisk specifikation | Tvättkemikalier, energi och vattenförbrukning | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Det är viktigt att det inte finns ämnen i produkterna som är giftiga eller kan orsaka cancer, genetiska defekter eller skada fertiliteten. Detta för att skydda användaren men också för att undvika spridning i miljön. Kriterietext Ingående ämnen1 som används i tvättprocessen för det tvättgods som omfattas av kontraktet ska inte vara klassificerade med nedanstående faroklass och faroangivelser enligt förordning (EG) nr 1272/2008 om klassificering, märkning och förpackning av ämnen och blandningar (CLP-förordningen), varken i EU-harmoniserad klassificering (enligt bilaga VI i CLP-förordningen) eller vid självklassificering.
Undantag Föroreningar av NTA (trinatriumnitrilotriacetat, CAS 5064-31-3) i komplexbildare halter upp till 0,1 viktprocent i slutprodukten. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sensibiliserande/Allergiframkallande produkt | Basnivå | Teknisk specifikation | Tvättkemikalier, energi och vattenförbrukning | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Det är viktigt att minska risken för allergier hos människor som arbetar yrkesmässigt med hygien- och rengöringsprodukter. Kriterietext Produkter som används i tvättprocessen av det tvättgods som omfattas av kontraktet ska inte vara klassificerade med nedanstående faroklass och faroangivelser enligt förordning (EG) nr 1272/2008 om klassificering, märkning och förpackning av ämnen och blandningar (CLP-förordningen), varken i EU-harmoniserad klassificering (enligt bilaga VI i CLP-förordningen) eller vid självklassificering.
Undantag Produkter där klassificeringen med H334 beror på de ingående enzymer. Produkter till fläckborttagning klassificerade med H334, som används direkt på fläcken. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sensibiliserande/Allergiframkallande ämnen | Avancerad nivå | Tilldelningskriterier | Tvättkemikalier, energi och vattenförbrukning | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Det är viktigt att minska risken för allergier hos människor som arbetar yrkesmässigt med hygien- och rengöringsprodukter Kriterietext Poäng eller prisavdrag enligt den upphandlande myndighetens utvärderingsmodell tilldelas om följande uppfylls: Ingående ämnen1 som används i tjänsten är inte klassificerade med nedanstående faroklass och faroangivelser enligt förordning (EG) nr 1272/2008 om klassificering, märkning och förpackning av ämnen och blandningar (CLP-förordningen), varken i EU-harmoniserad klassificering (enligt bilaga VI i CLP-förordningen) eller vid självklassificering.
Undantag:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Systematiskt miljöarbete hos leverantören | Basnivå | Kvalificeringskrav | Tvättkemikalier, energi och vattenförbrukning | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Systematiskt miljöarbete hos leverantören är viktigt för att säkerställa att leverantören har de resurser och rutiner som krävs för att kunna uppfylla ställda miljökrav samt att arbeta med kontinuerlig förbättring av sin miljöprestanda. Kriterietext Leverantören ska vid kontraktets utförande vidta miljöskyddsåtgärder enligt rutiner för ett systematiskt miljöarbete. Rutinerna ska vara dokumenterade, minst omfatta den verksamhet som omfattas av kontraktet och tillämpas under kontraktstiden. Det systematiska miljöarbetet ska minst omfatta följande punkter:
Leverantören ska på begäran kunna styrka att kravet är uppfyllt. Om leverantören tillämpar ett eget dokumenterat system kan [Den upphandlande organisationen] komma att begära att uppgifterna styrks av en oberoende tredje part.
|
I tvätt- och textilservice ingår krav för hyra av textilier och tvätt av hyrda textilier eller tvätt av egna textilier/gods, har miljöaspekter kopplade till utvinning av råvaror för tvättkemikalier och textilier, tillverkning av tvättkemikalier och textilier (exempelvis vatten- och kemikalieanvändning), tvättprocessen (energianvändning, kemikalieanvändning, vattenförbrukning) samt användning av fossila bränslen vid distributionen.
Energianvändning ger miljöpåverkan som global uppvärmning, försurning och övergödning. Kemikalieanvändning kan ge miljöpåverkan som ekotoxicitet och humantoxicitet. Avloppsvatten kan innehålla föroreningar från textilierna (t.ex. tungmetaller från industritvätt) och tvättkemikalierester. Många anläggningar kan fortfarande göra stora förbättringar inom miljöområdet genom att t.ex. optimera förbrukningen av energi, vatten och kemikalier.