Innovation i upphandling
Innovation i offentlig sektor är en förutsättning för att möta dagens och morgondagens samhällsutmaningar. Genom att köpa, införa och använda innovativa lösningar i offentliga organisationer kan bättre tjänster, samhällsservice och högre nytta erbjudas medborgarna. Att köpa innovativa lösningar leder också till att främja tillväxt av konkurrenskraftiga innovativa företag.
Innehåll på denna sida
- Vad är innovationsupphandling?
- När bör innovationsupphandling användas?
- Hur gör man en innovationsupphandling?
- Upphandlingsstatistik om innovationsupphandling
- Innovationsupphandling inom EU
- Innovationsupphandlingsarenan - Afori
- Utvärderingar av innovationsupphandling
- Frågor och svar om innovation i upphandling
Lästips från vår Trendens-serie
När det gäller innovation i upphandling är det viktigt att öppna upp och efterfråga marknadens förslag på lösningar kopplat till verksamhetens behov. Innovation i offentlig verksamhet kan handla om en ny vara, tjänst eller process, nya sätt att organisera affärsverksamhet, arbetsorganisation eller externa relationer. Det kan också handla om när en produkt eller tjänst blir branschöverskridande.
Den nationella upphandlingsstrategins femte mål beskriver bland annat målsättningarna för innovation i upphandling.
Nationella upphandlingsstrategin
Vad är innovationsupphandling?
Ordet innovation i innovationsupphandling syftar inte på att en innovation upphandlas. Det är inte möjligt, eftersom det inte går att veta om en ny lösning är en innovation innan den kommit till lyckad användning i slutet av processen. Innovationsupphandling handlar i stället om avsikten: att en upphandlande organisation i sin upphandlingsprocess främjar innovation genom att efterfråga eller tillåta nya lösningar.
Begreppet innovationsupphandling har sin bakgrund i den statliga offentliga utredningen Innovationsupphandling (SOU 2010:56):
"Innovationsupphandling: upphandling som främjar utveckling och införande av nyskapande och bärkraftiga lösningar, innovationer."
Innovationsupphandling är inte en särskild metod eller förfarande. Det rör sig snarare om ett sätt att främja utveckling i och genom en offentlig upphandling. Därmed följer innovationsupphandling samma process som all annan offentlig upphandling, med alla dess valmöjligheter. Förutsättningarna är inte annorlunda men vissa aspekter kan behöva betonas särskilt.
När bör innovationsupphandling användas?
Innovationsupphandling kan användas när en upphandlande organisation har ett behov som inte kan lösas av marknaden, utan det krävs utveckling och kanske till och med forskning, för att leverantörerna ska ta fram en ny vara eller tjänst. Det kan också handla om situationer som kan mötas av marknaden, men där den upphandlande organisationen och leverantörer har idéer om förbättringar som kan leda till utvecklade lösningar.
Det finns situationer där det finns stora fördelar med innovationsupphandling, när marknaden eller organisationen förändras eller där det finns potential för utveckling. Exempel på detta är när:
- det är en bransch med hög utvecklingstakt, till exempel medicinteknik eller IT
- det finns ett behov av transformativa och hållbara lösningar på miljöområdet
- det finns en stor ekonomisk och miljömässig påverkan på produktens livscykel
- upphandlingen har stor potential att öka resultatet i organisationens kärnverksamhet, exempelvis då det gäller teknik, arbetsmiljö, arbetsprocesser, ekonomi och att öka nyttan för medborgare
- det finns behov av att hantera akuta samhällsutmaningar, exempelvis demografiska förändringar, klimatförändringar, urbanisering och en minskande skattebas.
Hur gör man en innovationsupphandling?
En innovationsupphandling tar ofta mer tid och kräver mer resurser än en upphandling där det redan finns färdiga lösningar på marknaden. Det som är utmärkande för en upphandling av en ny lösning är att det behövs ett gediget förarbete inför själva upphandlingen, vilket kan kräva mer tid av fler medarbetare och dessutom behöver man ibland köpa in extern kompetens som stöd.
Då kan det vara bra att söka externa projektmedel för att få utrymme att göra ett grundligt förarbete.
Alla inköp utgår ifrån ett behov som kan vara mer eller mindre precist eller specificerat. För att precisera ett behov kan man inleda med att fråga:
- vad är det vi vill lösa och
- vad vill vi åstadkomma?
Vad du ska tänka på när du gör en behovsanalys
Det kan vara en fördel att samarbeta med andra upphandlande organisationer som har ett liknande behov och där det behövs helt nya lösningar. Genom att samordna köpkraften i ett beställarnätverk kan upphandlande organisationer få större möjlighet att driva på utvecklingen och få ett större inflytande på marknaden. Det sparar också resurser när man sätter samman ett team med olika kompetenser från olika organisationer.
Fokus i förarbetet inför en upphandling av en ny lösning är att göra en gedigen marknadsanalys, eftersom det är väsentligt att ta reda på om det man vill köpa redan finns på marknaden. I marknadsanalysen utgår man självklart utifrån det behov och den utmaning som har tagits fram inom den upphandlande organisationen.
Det går också att söka information i PRV:s patentdatabas om någonting är på väg att utvecklas, men som ännu inte finns på marknaden.
Om det inte finns en befintlig lösning på marknaden och om det behövs en anskaffning av forsknings- och utvecklingstjänster kan man göra en förkommersiell upphandling. Det innebär att man tillsammans med marknadens aktörer tar fram varor eller tjänster och på så sätt skapar en marknad inom ett specifikt område. Tanken är att det som utvecklas även ska kunna gynna andra organisationer eller samhället i stort efter att den förkommersiella upphandlingen genomförts.
En dialog med marknadens aktörer, potentiella leverantörer eller branschorganisationer, är ytterligare en grundläggande del för att få mer information om hur den upphandlande organisationens behov kan mötas när det finns behov av att upphandla en ny lösning.
För att kunna upphandla en ny lösning är det grundläggande att ställa funktionskrav i upphandlingen. Det handlar om att ställa krav på vad som ska uppnås, och inte hur. Det gör att leverantörerna kan lämna förslag på olika lösningar för de behov och utmaningar som den upphandlande organisationen har.
Som en del i förarbetet inför en upphandling kan man upplåta en testplats där en leverantör kan visa att deras lösning fungerar för den upphandlande organisationen. Tester i en fysisk eller virtuell miljö bidrar till en större förståelse både hos den upphandlande organisationen och hos den potentiella leverantören om hur en lösning bäst kan anpassas och fungera i verkligheten.
Inför alla upphandlingar behöver man göra en riskanalys för olika händelser som kan inträffa. Eftersom en upphandling av en ny lösning ofta är mer komplex och tidskrävande och innebär en större osäkerhet är det viktigt att lägga tid på att göra en riskanalys som tar hänsyn till många olika risker.
I all upphandling är det viktigt att tidigt fundera på avtalsvillkor, men i upphandling av nya lösningar finns det några särskilda aspekter du bör tänka på.
- Immateriella rättigheter: om er organisation har tänkt upphandla en vara/tjänst/byggentreprenad som innehåller ett skapande eller en innovation är det viktigt att ni tidigt har en dialog med marknaden gällande immateriella rättigheter. Det kan finnas en del variationer avseende immateriella rättigheter beroende på vad som ska köpas in. Hur ska ni fördela ägande och kontroll mellan parterna? Vilken kapacitet har er organisation för att hantera förvaltningen och utvecklingen inom området kopplat mot immateriella rättigheterna? Ha en dialog med leverantörerna i förberedelsefasen inför upphandlingen och se till att frågor som dessa regleras i avtalet.
På PRV:s webbplats kan du läsa mer om upphandling och immateriella rättigheter - Konsekvenser av avtalsvillkor: då du ska upphandla en helt ny lösning är det viktigt att du tidigt funderar på avtalsvillkor och vilka konsekvenser som kan uppstå av de villkor du ställer. Försök vara så transparent det går och skapa förutsägbara texter om eventuella förändringar som kan ske under avtalstiden, såsom i innovationspartnerskap vad krävs för att gå vidare i olika utvecklingssteg.
När man vill upphandla en ny lösning är det fullt möjligt att använda ett öppet förfarande och ställa funktionskrav, och på så sätt öppna upp för innovationer. Det finns några överväganden att göra när man väljer förfarande. Om du i upphandlingen vill förhandla om anpassningar och pris med potentiella leverantörer eller bedriva ett stegvis utvecklingsarbete kan du välja ett förfarande som genomförs i fler än ett steg, exempelvis KPD (konkurrenspräglad dialog), förhandlat förfarande eller innovationspartnerskap. På marknader som är under snabb utveckling kan upphandlande organisationer genom ett dynamiskt inköpssystem (DIS) på ett effektivt köpa in de senast utvecklade lösningarna och produkterna.
Upphandlingsstatistik om innovationsupphandling
År 2021 annonserade upphandlande organisationer 18 421 upphandlingar. Av dessa var 809 innovationsupphandlingar.
Statistikartikel: Innovationsupphandling
I vår statistiktjänst kan du söka på den senaste statistiken kopplat till innovationsupphandling.
Innovationsupphandling inom EU
Många länder arbetar med innovationsupphandling som ett innovationspolitiskt verktyg. Inom EU pågår en hel del intressant arbete.
Innovationsupphandlingsarenan - Afori
Regeringen har gett ett uppdrag till Upphandlingsmyndigheten, Vinnova och PRV som går ut på att forskning och innovationer snabbare ska komma ut i samhället som produkter och tjänster och därmed göra nytta. Uppdragets insatser ska bidra till tre områden; ökad välfärd, näringslivets konkurrenskraft och samhällets gröna omställning.
Upphandlingsmyndighetens uppdrag är att driva en innovationsupphandlingsarena, Afori, som ska få offentliga organisationer att genomföra fler innovationsupphandlingar. Detta i sin tur ska leda till en ökad efterfrågan på innovationer som samhället i stort kan tjäna på.
Utvärderingar av innovationsupphandling
Upphandling för att stödja innovation - hur fungerar det?
I syfte att ta få en uppdaterad bild av nuläget för innovationsupphandling i Sverige har Upphandlingsmyndigheten gett Governo i uppdrag att genomföra en studie av befintlig forskning på området, projektfinansiering av innovationsupphandling och utvecklingen av beställarnätverk som idag är aktiva. Utöver detta finns i rapporten till exempel en beskrivning av hur innovationsupphandling har uppstått och utvecklats, en samlad analys med extra fokus på samverkan samt Governos slutsatser och rekommendationer för fortsatt arbete på området.
Rapport 2022:3 Upphandling för att stödja innovation - hur fungerar det?
Lärandestudie av två insatser för att främja innovationsupphandling
Rapporten sammanfattar lärdomar från två insatser för att främja innovationsupphandling. Den ena insatsen har genomförts av tre kommunerna Skurup, Trelleborg och Ystad i samverkan. Den andra insatsen har genomförts av Region Östergötland. Insatserna har studerats av Oxford Research AB på uppdrag av Upphandlingsmyndigheten.
Lärandestudie av två insatser för att främja innovationsupphandling
Utvärdering av 10 projekt inom innovationsupphandling
Denna rapport innehåller en utvärdering av tio projekt som arbetat med innovation i upphandling. Utifrån intervjuer med personer som har stor inblick i projekten har utmaningar och framgångsfaktorer identifierats i vart och ett av de tio projekten och utifrån det har framgångsfaktorer som bedöms vara generiska för en lyckad innovationsupphandling sammanställts. Utvärderingen av de tio innovationsprojekten genomfördes av Regionakademien AB och Balanserad 3.0 AB.
Frågor och svar om innovation i upphandling
Här är ett urval av frågor vi har besvarat om innovation. Du hittar fler frågor och svar i vår Frågeportal.
Relaterat innehåll
I Fokus
Under rubriken I Fokus hittar du webbinarier, föreläsningar och paneldiskussioner.
Energimyndighetens arbete med strategiska beställarnätverk
- Beställarnätverk
Energimyndighetens beställarnätverk BeBo (för energieffektiva bostäder) och Belok (för energieffektiva lokaler) har genomfört fler än 50 framgångsrika innovationsupphandlingar sedan början av 1990-talet. Beställarnätverkens samlade köpkraft driver marknaden att ta fram nya lösningar inom en rad fokusområden för energieffektivisering av fastigheter.
Innovationspartnerskap i Växjö
- Innovation
Växjö kommun använder innovationspartnerskap för att upphandla lösningar på olika utmaningar. Med innovationspartnerskap kan de upphandla lösningar som ännu inte finns på marknaden.
Ny teknik möter behoven tack vare förkommersiell upphandling
- Förkommersiell upphandling
- Innovation
Dialog med leverantörer och förkommersiell upphandling ledde till produkter som mötte behoven när tekniken för vattenförsörjning skulle förnyas. En lärdom är att tidigt ta en kontakt med marknaden för att sprida budskap om behovet och få potentiella leverantörer intresserade.
Förhandlat förfarande mötte behov av engångsförkläden
- Förhandlat förfarande med föregående annonsering
- Innovation
Engångsförkläden av plast står för en stor miljöpåverkan. Region Skåne genomförde en upphandling med stöd av förhandlat förfarande för att få fram klimatsmarta råvaror och en produkt som tillgodosåg behoven just för engångsförkläden.
Konkurrenspräglad dialog för skyddskläder till räddningstjänsten
- Konkurrenspräglad dialog
När den produkt som efterfrågades inte fanns på marknaden genomförde Räddningstjänsten Storgöteborg en konkurrenspräglad dialog för att kunna upphandla en produkt som motsvarade behoven.
Innovativ upphandling gav smarta energilösningar i aktivitetshus
- Innovation
- Bygg, anläggning och fastighet
På den lilla orten Jøa i Namsos (tidigare Fosnes) kommun i västra Norge uppförde kommunen 2016 ett aktivitets- och idrottshus i syfte att samla flera verksamheter i ett och samma komplex. Under byggprocessen av Fyret ville man pröva nya innovativa lösningar för att spara energi.
Delningstjänst hjälper kommuner att nå hållbarhetsmål
- Cirkulär ekonomi
Ystads, Skurups och Trelleborgs kommuner har tillsammans tagit fram en modell för innovationsupphandlingar för små och medelstora kommuner. I samverkan använde kommunerna modellen för att utveckla en gemensam delningstjänst.
Film: seminarium om begrepp och metoder för innovationsupphandling
Vad innebär innovationsupphandling och hur kan det möjliggöra nya och bättre lösningar för offentlig verksamhet i samverkan med näringslivet? Seminariet genomfördes i samverkan mellan Upphandlingsmyndigheten, Medtech4Healths projekt UppHim, Västra Götalandsregionen och MedTech West november 2020. Här kan du se seminariet i efterhand.